VIDA PROFESSIONAL

Scroll this

Neix a Granollers (Barcelona) el 26 de juliol de 1946.
Director d’escena.
Llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona.
Doctor en Història de l‘Art per la Universitat de Barcelona.
Professor Associat de la Universitat de Barcelona, Facultat de Geografia i Història Departament d’Història de l’Art.
Director de la Escuela Universitaria ESART

1965

Ingressa a la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona on entra a formar part del grup de Teatre Universitari (TEU) participant en diverses modalitats en els següents muntatges: “Asalto nocturno”, de Alfonso Sastre; “Noches blancas”, de F. Dostoievski, “Poetas del 27”, espectacle de poesia sobre poetes d’aquesta generació.
Realitza una gira com actor, ajudant de direcció i coordinador pel sud d’Espanya, representant “Los títeres de cachiporra”, de F. García Lorca i “Tres entremeses”, de Cervantes. Aquesta gira estava organitzada pel Servicio Universitario del Trabajo i es realitzà durant els mesos de juliol i agost per diversos pobles de la província de Jaén, representant l’espectacle en un poble diferent cada dia.
Inicia estudis de direcció i interpretació a l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual (EADAG) de Barcelona.
Participa, amb un petit paper, en la pel·lícula “Noches de vino tinto”, amb guió i direcció de José M. Núnes.

1966/1967

Segueix amb els estudis de dret i amb el grup de teatre independent Gogo de l’Institut d’Estudis Nord-americans participa en els muntatges de: “El matrimonio del Sr. Missisipi”, de F. Durrenmat; “Un sabor a miel”; “Muertos sin sepultura”, de J. P. Sartre; “Los cuernos de Don Friolera”, de R. M. del Valle Inclán.

1968/1969

Implicat en els moviments democràtics estudiantils, es veu obligat a realitzar el servei militar a Ceuta i, per tant, a interrompre les seves activitats teatrals i universitàries.

1970

Finalitza els seus estudis de direcció i interpretació a l’EADAG i dirigeix amb la companyia de l’escola “Taller de fantasia”, de J. M. Benet i Jornet, que s’estrena dins el cicle teatral infantil Cavall Fort, al Teatre Romea de Barcelona.
Entra a formar part del professorat de l’EADAG en la disciplina d’Expressió Corporal. Al mateix temps continua els seus estudis de Dret.

1971

Segueix com professor de l’EADAG i entra a formar part de l’equip de direcció, com ajudant, al Teatre Nacional de Barcelona sota la direcció de Ricard Salvat. Col·labora en els muntatges “La filla del mar”, de A. Guimerà; “El caballero de Olmedo,” de Lope de Vega i “El tuerto es el rey”. Treballa com ajudant de direcció de “El soldado fanfarrón”, de Plaute i dirigeix “El lindo Don Diego”,. d’A. Moreto, en una versió per al públic infantil.
Imparteix diversos cursos d’expressió corporal.

1972 – 1.972

Obté la llicenciatura de Dret i realitza treballs teatrals de caràcter comercial en diversos teatres de Barcelona.

1973

Gens satisfet de la seva experiència comercial i, a la vegada, inquiet per trobar vies d’expressió més properes a la investigació i al risc, organitza, dirigeix i programa el Primer Cicle de Teatre Independent Centenari Adrià Gual, a l’antiga Capella de l’Hospital de la Santa Creu, on fa la seva presentació el grup Comediants i es posen en escena autors com: Fernando Arrabal, Kafka, Wesker o Maquiavelo, a la vegada que es realitza un cicle de projeccions cinematogràfiques sota el lema: “Experiments teatrals en versió original”.
Gens satisfet de la seva experiència comercial i, a la vegada, inquiet per trobar vies d’expressió més properes a la investigació i al risc, organitza, dirigeix i programa el Primer Cicle de Teatre Independent Centenari Adrià Gual, a l’antiga Capella de l’Hospital de la Santa Creu, on fa la seva presentació el grup Comediants i es posen en escena autors com: Fernando Arrabal, Kafka, Wesker o Maquiavelo, a la vegada que es realitza un cicle de projeccions cinematogràfiques sota el lema: “Experiments teatrals en versió original”.
La inquietud per la investigació, abans manifestada, el porta a crear la seva pròpia companyia de la ma d’una sèrie de professionals que, moguts per la mateixa necessitat, s’aparten dels circuits comercials. per tal de professionalitzar circuits alternatius de caràcter independent, on el seu concepte de teatre trobi el seu espai natural.
Comença una decidida activitat vers la participació en la renovació dels sistemes productius del teatre a Barcelona dins d’una línia de creació i programació ubicada en els paràmetres, abans esmentats, de la investigació i el risc i treballant intensament en la professionalització de l’anomenat teatre independent.
Amb la recent fundada companyia GRUP A 71, estrena durant el mes de juny al Teatro Español de Barcelona, “Descens a la superfície interior, tres”, de Manuel de Pedrolo, espectacle format per tres peces curtes, de l’esmentat autor, del que realitza la dramatúrgia.
A l’octubre, també amb la seva companyia, estrena al Saló del Tinell de Barcelona, “La farsa dels metges”, espectacle format per les peces de Molière “El metge per força” i “L’amor metge”, amb uns textos d’enllaç de Jaume Vidal i Alcover i dramatúrgia pròpia.
Es posa al capdavant d’un servei d’assessoria jurídica per a professionals de l’espectacle, a l’Institut del Teatre de Barcelona.

1974

Amb el GRUP A 71, estrena l’espectacle “La lliçó”, de Ionesco, amb traducció catalana de Joan Argenté, al Teatro Español de Barcelona i amb el que realitza una llarga gira per tot l’Estat espanyol.

1975

Realitza la direcció artística de l’espai de TVE “Taller de Comèdies” de l’obra de Manuel de Pedrolo “Pell vella al fons del pou”.
Estrena al teatre Capsa de Barcelona “Mixtura indiscretament mòbil”, de Manuel de Pedrolo, composta per diverses peces de l’esmentat autor i amb dramatúrgia pròpia.
Amb aquest espectacle realitza una gira per tot Catalunya.

1976

Realitza la direcció artística de “La lliçó”, de Ionesco, per a TVE.
Estrena a Ciutadella, Menorca, de l’obra de E. Albee “Bèsties de mar”, traduïda al català per Terenci Moix. Amb aquest espectacle realitza una gira per Catalunya i l’Estat espanyol.
Participa activament en el moviment associatiu de professionals de l’espectacle. Participa en la campanya GREC 76 i forma part de la negociació i redacció del Conveni d’Actors i Directors de Barcelona.

1977

Deixa l’exercici de la carrera d’advocat, que havia anat compaginant amb l’activitat teatral, per a dedicar-se exclusivament a l’escena.
Dirigeix i realitza la dramatúrgia d’una creació col·lectiva del GRUP A 71 titulada “Pitarrades” que, a partir de textos propis i seguint la vida i l’obra de Frederic Soler, revisa en clau de crítica humorística la història de Catalunya en format d’espectacle musical. Aquest espectacle s’estrena el mes de juny a la Cova del Drac de Barcelona.
Per encàrrec de l’Institut del Teatre de Barcelona, redacta una proposta de avantprojecte de la Llei del Teatre per a Catalunya.
Imparteix un curs de Producció Teatral a l’Institut del Teatre de Barcelona.

1978

En el mes de febrer, amb el GRUP A 71, estrena l’espectacle infantil “La carrossa d’argila”, d’Aldo Giovanetti, amb el que realitza una gira per nombrosos centres escolars de Catalunya.
En el mes de juny dirigeix juntament amb el seu germà Adrià Gual, “Don Jaume el Conqueridor”, de Serafí Pitarra, que s’estrena amb caràcter comercial en el Teatre Barcelona d’aquesta mateixa ciutat.
Amb el GRUP A 71, dirigeix en el Teatre Lliure de Barcelona, “Antígona”, en versió de J. M. Muñoz Pujol que s’estrena el mes d’octubre.

1979

Sorgeix la necessitat d’estabilitzar la seva feina en un centre de producció i exhibició propi i comencen les gestions per recuperar l’antic cine Regina i convertir-lo en teatre.
Amb la companyia La Trepa dirigeix l’espectacle infantil “La Dragonera” que s’estrena en el Festival Grec d’aquest any. Aquest espectacle fa una gira posterior que assoleix les dues-centes representacions per Catalunya i la resta de l’Estat espanyol.

Entra a formar part del Consell Assessor de Teatre de la Generalitat Provisional de Catalunya.
Imparteix diversos cursos d’expressió corporal, organitzats per l’Àrea de Joventut de l’Ajuntament de Barcelona, en diferents Centres Cívics de la ciutat.

1980

El dia 8 d’abril inaugura el Teatre Regina que, sota la gestió cooperativa del GRUP A 71, programa i dirigeix.
Durant el mes de juliol dirigeix, en el marc del Festival Grec, l’espectacle infantil “Les joguines oblidades”, de Jorge Diaz, amb la

companyia La Trepa, que posteriorment realitza una gira de més de dues-centes representacions.
Durant el mes d’octubre i, en el marc del Festival Internacional de Teatre de Sitges, estrena “Misteri de dolor”, d’Adrià Gual, amb la companyia La Trepa.
Programa i dirigeix el Teatre Regina, obrint en aquest espai escènic una línia compromesa amb la investigació i el risc, que ajuda a conduir vers nous camins, el panorama de les propostes teatrals a Barcelona.
Durant el temps que va romandre al front del teatre (1980/1988) es presentaren més de cent títols, es realitzaren més de dues mil representacions i passaren més de tres-cents mil espectadors, per una sala amb un aforament de tres-centes butaques.
La programació acollí totes les disciplines escèniques com: el teatre, la dansa contemporània, la poesia, la música, les arts parateatrals, i donà pas a creadors compromesos amb la investigació i la innovació per tal que a partir de textos propis o aliens fessin les seves propostes alternatives. Estigueren presents a la programació autors com: Kafka, Fassbinder, Kroetz, Ionesco, Dario Fo, A Jarry, Maquiavelo, M. Sdherman, García Lorca, Albee, Ibsen, N Dunn, Beckett, Maeterlinck, Pedrolo, J. Oliver, A. Gual, Rusiñol, Horovitz, Shakespeare, Süskind, J. P. Shanlley…

1981

Segueix programant i dirigint el Teatre Regina i participa en l’organització de les activitats teatrals realitzades en el Gran Teatre del Liceu amb motiu de les Festes de la Mercè, patrocinades per l’Ajuntament de Barcelona.
Dirigeix “El beso de la mujer araña”, de Manuel Puig, amb Ovidi Montllor, estrena al Teatre Regina (Barcelona).

1982

Dissolta la Cooperativa GRUP A 71, posa en marxa GESTIÓ CULTURAL SA, empresa que es fa càrrec de gestionar el Teatre Regina i de la que n’és el Director Artístic i Gerent.
Col·labora, altra vegada, amb l’Ajuntament de Barcelona que li encarrega un Pla de Dinamització Cultural de la Ciutat. Aquest fet, fa que entri a treballar a l’Àrea de Cultura d’aquest Ajuntament, i que compagini aquest encàrrec amb la gestió del Teatre Regina.
Imparteix un curs de Gestió Cultural a l’Institut del Teatre de Barcelona.

1984

Dirigeix “L’ús de la matèria”, de Manuel de Pedrolo, que s’estrena al Teatre Regina.
És nomenat Director de Serveis de Teatre, Cine i Dinamització Cultural de l’Ajuntament de Barcelona.
Organitza el Festival Grec 84.
Imparteix un curso de Gestió Cultural a l’Institut del Teatre de Barcelona.

1985

Segueix com a Director de Serveis de l’Ajuntament de Barcelona i organitza el Festival Grec 85.

1986

És nomenat Director-gerent de l’Espai escènic municipal Mercat de les Flors, centre d’exhibició i producció teatral de caràcter multidisciplinar i format polivalent que l’Ajuntament de Barcelona inaugura en uns antics magatzems municipals i que s’obre a les noves tendències escèniques amb una característiques estructurals que permeten realitzar propostes més enllà del format tradicional per tal d’incorporar-se al circuit internacional de les últimes propostes innovadores de l’escena, amb una clara mirada sobre les poètiques de finals de segle, sense renunciar al seu compromís amb la tradició ni als valors de les dramatúrgies universals.

1987

Dirigeix el Mercat de les Flors i presenta a Barcelona a Peter Brook, Pina Bausch, La Cuadra de Sevilla, la Fura dels Baus, Comediants, Lindsay Kemp, Berliner Ensemble, Trisha Brown, Lluís Pasqual, Ariane Mnouchkine, Karole Armitage, Vitorrio Gassman, Tadeusz Kantor, Matilde Monier, Sussanne Linke…

1988

Deixa la direcció del Mercat de les Flors i crea Animación del Ocio SA, empresa dedicada a la gestió i programació d’espais no convencionals, dedicats a l’oci i la cultura.

1989/1990

Dirigeix Animación del Ocio. Crea i posa en escena un espectacle a l’aire lliure per al Poble Espanyol de Montjuïc de Barcelona, basat en l’imaginari tradicional que es representa durant més de dos anys.
Imparteix cursos de producció teatral per a: Ministerio de Cultura, Institut del Teatre de Barcelona, Expo 92 de Sevilla, Escuela de Tecnología del Espectáculo, Centre d’Estudis i Recerques Culturals de la Diputació de Barcelona (CERC).

1991

Es dedica a impartir cursos de Producció i Gestió Teatral i de Marc Jurídic de les Arts Escèniques per a diversos centres d’ensenyament i institucions. Comença una intensa tasca d’investigació en el camp de la planificació teatral, la gestió, la producció i les polítiques culturals.

1992

Imparteix cursos de Producció i Gestió de les Arts Escèniques per a: Real Escuela Superior de Arte Dramático de Madrid (RESAD), Institut del Teatre de Barcelona, Escuela de Tecnología del Espectáculo de Madrid i el CERC de la Diputació de Barcelona.
En el mes de juny és nomenat Assessor per a les Arts Escèniques de l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona.
Realitza l’estudi “Per a unes bases de la política municipal en els Arts Escèniques”.
És nomenat coordinar de mòdul i professor del Máster de Gestión Cultural para las Artes Escénicas de la Universidad Complutense de Madrid.

1993/1994

Segueix com Assessor per a les Arts Escèniques, professor del Máster de Gestión Cultural i imparteix cursos de Producció i Gestió Cultural a l’Institut del Teatre de Barcelona i el CERC de la Diputació de Barcelona.
Realitza els cursos per a l’obtenció del Doctorat en Història de l’Art en la Universitat de Barcelona i comença a treballar en la tesis sobre “La planificació teatral a Barcelona 1979/1999”.

1995

És nomenat de nou, Director del Teatre Mercat de les Flors de l’Ajuntament de Barcelona.
Per a aquesta nova etapa i davant una clara modificació del mapa teatral de la ciutat, situa la seva activitat sobre els eixos bàsics que el caracteritzen fins aquell moment, però adaptant-se al paper que correspon a un equipament públic i, per tant, com espai de servei. Servei als professionals com el seu lloc natural d’expressió, i al públic com el seu lloc natural de trobada.
Es planteja el Mercat de les Flors com a punt de partida i plataforma per als creadors locals, com una finestra oberta a les propostes més arriscades de totes les procedències geogràfiques i culturals, posant especial èmfasi en les produccions internacionals que ens parlen de les diverses maneres de veure i entendre el món.
Inicia un programa de captació de nous públics, dirigit a estudiants, per tal d’estimular l’assistència al teatre i proporcionar elements formatius que despertin l’interès pel fet teatral.
Augmenta les produccions i coproduccions com a eix bàsic de la programació.
Aquesta etapa es planteja com a consolidació del Mercat de les Flors en l’aspecte de projecte, que més enllà de l’estructura, centra la seva activitat en esdevenir motor i ser agitador del panorama teatral de Barcelona.

1996

Segueix com a Director del Mercat de les Flors i dirigeix en el mateix teatre “La dama del mar”, d’ Ibsen, adaptació de Rodolf Sirera.

1997

Segueix com a Director del Mercat de les Flors i participa en el “Pla Estratègic de Barcelona per les Arts i la Cultura” com a Coordinador de l’Àrea d’Arts Escèniques, promogut per l’Institut de Cultura de Barcelona.

1998/1999

Segueix com a Director del Mercat de les Flors.
Forma part de la taula de treball sobre Teatre públic/Teatre privat en el marc de les Jornades de Reflexió i Debat, realitzades a l’Institut del Teatre de Barcelona.
Es relaciona amb diverses institucions internacionals com: IETM, a la que pertany,; ONDA; PEARLE; entre d’altres i obre el Mercat de les Flors a circuits més enllà dels europeus, establint col·laboracions amb Robert Lepage a Quebec, amb el Teatro de América de la Habana, entre d’altres.
Treballa en la redacció de la tesi doctoral.
Es nomenat membre de la Comisión Ejecutiva de la Red Española de Teatros Públicos i Auditorios i Circuitos Autónomos.
Dirigeix amb alumnes de l’Institut del Teatre de Terrassa “Sóc el defecte”, de Manuel de Pedrolo.
Imparteix un curs de Producció Teatral als alumnes de l’Escola de Tècnics de l’Espectacle de la Universitat Politècnica de Barcelona.
Al setembre del 1999, el Ministeri de Cultura egipci, a través del Festival Internacional de El Cairo, li concedeix una distinció d’honor per la seva trajectòria i aportació al treball d’investigació en els nous llenguatges escènics.

2000

Al febrer és elegit President de la Asociación Cultural Red de Teatros, Auditorios y Circuitos de titularidad pública de España.
Participa en el seminari internacional “El Marketing del Espectáculo”, celebrat a Madrid durant el mes de maig i realitza la tutoria de pràctiques del Màster de Gestió Cultural de la Universitat Pompeu Fabra, “Projectes simulats”.

2001/2002

Segueix com a Director del Mercat de les Flors i es membre de la comissió que elaborar el Plan General de Teatro del Ministerio de Educación i Cultura.
Participa en el Seminario Internacional de la Gestión de las Artes Escénicas, a Madrid durant el mes de juny i en el Congreso Internacional de la Enseñanza de las Artes Escénicas, organitzat per la Universidad del País Vasco a Bilbao durant el mes de setembre.
És elegit Vice-president de l’Associació d’Investigació i Experimentació Teatral.
En les darreres temporades varen passar per el Mercat de les Flors més de dos-cents espectacles, dels quals seixanta són internacionals i hi assisteixen més de quatre-cents mil espectadors que han pogut veure peces de: Schiller, Marivaux, Voltaire, Brecht, Sófocles, Valle-Inclán, Shakespeare, Duràs, Genet, Koltés, Sondheim, Brad Fraser, Rodrigo Garcia, Werner Schwab, José Saramago, Thomas Jonigk, Enzo Corman, Steven Berkoff, Txekhov, Ibsen, Pinter, Goldoni, Pirandello, Garcia Lorca, Lope de Vega…
Tots aquestes treballs han vingut de la mà de: Lluís Homar, Calixto Bieito, S. Purcarete, Mario Gas, Manuel Dueso, Roger Bernat, Carles Santos, La Fura dels Baus, Salador Távora, Teatre Lliure, Joglars, Comediants, Carles Alberola, Magda Puyo, Carme Portacelli, Helena Pimenta, Lurdes Barba, Marta Carrasco, Àngels Margarit, Carles Mallol, Inés Boza, Carles Sala, Álvaro de la Peña, Toni Mira, Sol Picó, Maria Muñoz, Pep Ramis, Gennadi Korotkov, Enrique Vargas, Patrice Cheréau, H. Pinter, Juni Dahr, Hanna Shygulla, Sergi Belbel, Royal Shakespeare Company, Josef Nadj, Toni Cafiero, Cheek By Jowl, Ronconi, Lavaudan, Ricard Salvat, Cipe Lincovsky, Teatro de la Abadía, Philippe Genty, Vassiliev, Federico Lupi, Robert Lepage, Théâtre de Complicité, Théâtre de la Mezzaninne, Pippo del Bono.

2002

Al juliol de deixa la direcció del Mercat de les Flors per incorporar-se al Consorci de la Ciutat del Teatre.

2003

Al febrer és nomenat gerent del Consorci de la Ciutat del Teatre.
Al juliol es doctora en Historia de l’Art per la Universitat de Barcelona, amb la tesi “La planificació teatral a Barcelona 1976-1999”.

2004

S’incorpora al Consell de Direcció de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya, com responsable de la Secretaria de Directors d’Escena.
Professor Associat de la Universitat de Barcelona, Facultat de Geografia i Història Departament d’Història de l’Art (des del curs 2004-05).

2005

Direcció escènica “Sóc el defecte”, de Manuel de Pedrolo, versió de Jordi Coca, estrena a l’Espai Brossa (Barcelona).

2006/2010

Nomenat Director del Festival Castell de Peralada.

2007

Direcció escènica “Interior anglès” de Jordi Coca estrena a la Sala Muntaner de Barcelona.

2009

Direcció escènica de “La Lección” de E. Ionesco. Estrena a la Sala Pequeña del Teatro Español de Madrid.

2009/2014

Nomenat President de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya.

2011

Nomenat Conseller del Consell d’Administració del Teatre Nacional de Catalunya.

2012

Direcció escènica de “Dani y Roberta” de J.P. Shanley a la Sala Pequeña del Tearo Español de Madrid.
Council Director ESART.

2014

Director Escola Universitaria ESART Campus Internacional de le Arts Escèniques, Mùsica i Imatge.

2017

Direcció escènica de “Histories sense fronteres” dramatúrgia de Jordi
Coca a l’Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona.
Direcció escènica d´”Antigona” dramatúrgia J.M.Gual sobre textos de Josep Mª Muñoz Pujol; Jordi Coca; Jordi Voltas. Teatre Regina de Barcelona.

%d bloggers like this: